24 juli..charlie word beter en we bezoeken een klooster

24 juli 2014 - Krka Np, Kroatië

Heerlijk zo een nachtje waarin je een race van dichtbij hoort, de buren hoort ruzie maken en diverse malen het idee hebt dat er iemand gekeeld word aan het geluid te horen. tot drie uur was het een compleet circus en om zes uur werden we de tent uitbrand. Nu hebben wijnog een gaastent dus het valt  ij ons nog mee. De buren sliepen met drie man in een mini twee persoons   tentje met de deur  open, en even verderop sliep iedereen buiten , gewoon te warm . Dus wij hadden mazzel. Om 7 uur begonnen met de tent op te ruimen en alles in de auto te zetten, en zelfs toen was het al eigenlijk te warm . In de oostblokwinkel van de camping brood gehaald ( jawel het hele hek werd keurig van de deur afgepeuterd, ze zouden er ook eens inbreken ) , 1 euro kost dat , een heerlijk br oodje al heb je voor de korst wel een goed gebit nodig. Betaald en weer weg , naar het krka park. De route begon mooi, overal bergen, veel bos en waanzinnige uitzichten .
Heerlijk rustig en dan vind je op een bepaald moment een plekje , het lijkt net alleen op de wereld, niemand te zien, niets te horen en een uitzicht ……
Nardja vind er dan nog even een schorpioen en een salamander. We hebbben het idee dat er iets niet goed gaat, we volgen keurig de borden ( wat al een wonder is dat die er zijn want in kroatie laten ze het liever aan jou over waar je heen wilt ) maar die watervallen hebben we nog steeds niet gezien l
We raadplegen de gps en jawel ….we zitten in een verkeerd park, maar het is maar een uurtje rijden naar het krka park dus …doorrijden !
En dan smst opa …charlie eet weer, drinkt weer en ziet er een stuk florisanter uit ….pak van mijn hart, want ik voelde me er toch niet prettig bij, nog steeds het idee , ik wil nu naar huis

Het eerste wat we zien zijn de watervallen ..nou zien , we moeten er 600 traptfreden voor omhoog…echt superstijl, masar dan heb je ook een meer dan schitterend uitzicht…het erge is dat je die ook weer naar beneden moet . We hebben een kaartje voor het hele park ( best duur trouwens ) dus gaan we wat meer bekijken, de echte watervallen , een amfitheater;  echt het enige militaire amfitheater in croatie zegt de mevrouw trots…..dat mag ik hopen want als ze de rest ook zo restaureren ……oftewel  nieuwbouwen …zo zonde !
WE zien een orthodocse kerk waar nog steeds  50 priesters in opleiding zijn, waar muurschilderingen zijn en een bottenverzameling van de eerste christenen in de kelder . Zoiets heb ik nog nooit gezien, apart, mooi en …..tja heel anders
We besluiten dat we genoeg hebben gezien , we moeten nog twee uur rijden naar de camping die we hebben uitgezocht omdat we morgen de meren van pli …..uhm….pli dinges willen zien .
Ook deze weg is schitterend en je vergeet bijna dat je op de (enige) snelweg zit in kroatie , het lijkt sprekend amerika. We komen op de camping aan , tent opzetten, luchtbedden en zo , koken, eten, douchen en ….sjonge sneleen trui aan ..het is hier bar fris !